Problematyka badawcza
Pracownicy katedry realizują badania dotyczące mowy, komunikacji, terapii oraz edukacji dzieci i dorosłych z trudnościami w rozwoju i z niepełnosprawnością.
Realizowane przez pracowników katedry badania obejmują między innymi:
- B-learning w diagnozie i terapii logopedycznej dzieci,
- zjawisko niepełnosprawności, zwłaszcza niepełnosprawności intelektualnej oraz problematyki jakości życia, edukacji społecznej i obywatelskiej osób z niepełnosprawnościami,
- edukacja i terapia dzieci z chorobą rzadką,
- zasady pracy z dzieckiem i pacjentem dorosłym z deficytami neurologicznymi i wadami wrodzonymi,
- funkcjonowanie dzieci i dorosłych z dysleksją rozwojową
- bi- i multilingwalizm jako zjawisko społeczne
- relacja pomiędzy warunkami anatomicznymi, fizjologicznymi i aktywnością fizyczną a funkcjonowaniem dzieci i młodzieży (ze szczególnym uwzględnieniem sfery komunikacyjnej).
Szczegółowe problemy badawcze podejmowane przez pracowników:
- Dr hab. Dorota Podgórska-Jachnik, prof. uczelni
Współczesne trendy w pedagogice specjalnej i jej metodologii, w tym współczesne problemy interdyscyplinarnych Disability Studies i Deaf Studies uwarunkowania edukacji inkluzyjnej i emancypacji osób z niepełnosprawnością, problemy funkcjonowania społecznego, poznawczego oraz problemy komunikacji, mowy i rozwoju językowego osób z niepełnosprawnością (zwłaszcza słuchową) i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wynikającymi z innych przyczyn, problemy edukacji, rehabilitacji społecznej i zawodowej osób z niepełnosprawnością, zwłaszcza słuchową, (wczesne) wspomaganie rozwoju dzieci zagrożonych niepełnosprawnością, diagnostyka funkcjonalna (ICF) i interwencja terapeutyczna, polityka społeczna, praca socjalna i ekonomia społeczna na rzecz osób z niepełnosprawnością i zaburzeniami psychicznymi i ich rodzin, psychiatria środowiskowa i terapia środowiskowa, pomoc psychospołeczna osobom z niepełnosprawnością, chorobą przewlekłą, z zaburzeniami psychicznymi oraz ich rodzinom
- dr hab. Teresa Sołtysiak, prof. uczelni
endo- i egzogenne oraz okolicznościowo-sytuacyjne uwarunkowania zachowań patologicznych ludzi o niejednolitych cechach społeczno-demograficznych i biograficznych oraz możliwości oddziaływań resocjalizacyjno-profilaktycznych, a także napotykane trudności w tym zakresie. - dr Agnieszka Kamyk-Wawryszuk
edukacja i terapia dzieci z chorobą rzadką, w szczególności dzieci z chorobą rzadką i niepełnosprawnością intelektualną, wspieranie rozwoju, zasady pracy i terapii dzieci niemówiących. - dr Joanna Jatkowska
w działaniach naukowych koncentruje się na badaniu szans i zagrożeń, wynikających z wykorzystania TIK (technologii informacyjno-komunikacyjnych) w tradycyjnej terapii logopedycznej (b-learningu), a także ich wpływu na rozwój kompetencji językowej współczesnych dzieci. - dr Magdalena Harmacińska-Kowalewska
zaburzenia rozwoju; zaburzenia mowy, psychologia rozwojowa, nauka i terapia czytania i pisania, profilaktyka logopedyczna, stosowana analiza zachowania. - dr Marta Zawichrowska
zasady pracy z dzieckiem i pacjentem dorosłym z deficytami neurologicznymi i wadami genetycznymi, działania manualne w terapii neurologopedycznej pacjentów w stanach ograniczonej świadomości (coma state, UWS, MCS, locked-in syndrome), rola i znaczenie nowoczesnych technologii w pracy z pacjentami ze zniesioną komunikacją werbalną, telepsychologia i telemedycyna, terapia pacjentów wielojęzycznych (dzieci i dorośli). - dr Maciej Jabłoński
zjawisko niepełnosprawności w ujęciu socjopedagogcznym, zwłaszcza niepełnosprawności intelektualnej oraz problematyki jakości życia, edukacji społecznej i obywatelskiej osób z niepełnosprawnościami. Przyjmując jakościową orientację metodologiczną, w szczególności perspektywę badań w działaniu, zmierzającą do odsłaniania subiektywnego oglądu świata ludzi z niepełnosprawnością intelektualną. - dr Magdalena Zając
psychologiczne i lingwistyczne problemy osób wielojęzycznych, dysleksja i specyficzne zaburzenia językowe i ich wpływ na życie w różnych okresach rozwojowych, komunikacja w terapii i medycynie – relacja pacjent-personel pomocowy, wspomaganie motoryki dużej u dzieci a zmniejszanie ryzyka dysleksji.