Szkolenie - Metoda Strukturalna
Metoda Strukturalna - nauka czytania i pisania uczniów z deficytami rozwojowymi. Szkolenie dla pracowników naukowo-dydaktycznych i studentów pedagogiki
15 czerwca 2019 r. pracownicy naukowo-dydaktyczni z Instytutu Pedagogiki UKW, jak również studenci szkolili się od wczesnych godzin porannych z Metody Strukturalnej, która należy do analityczno-syntetycznych, sekwencyjnych metod nauki czytania i pisania w oparciu o sylaby. Uwzględnia wieloetapowość procesu nabywania umiejętności czytania i pisania. Pomoce do nauki umożliwiają intensywny trening oraz automatyzację tych umiejętności.
Szkolenie prowadziła autorka metody dr Joanna Guzik-Iwińska. Opracowała ją podczas wieloletniej pracy z uczniami z lekką i umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną oraz innymi deficytami rozwojowymi poszukiwała nowatorskich rozwiązań metodycznych umożliwiających skuteczną naukę czytania i pisania swoich uczniów. Zachęcona przez prof. Martę Bogdanowicz, opracowała i wydała Metodę Strukturalną. Wysoka skuteczność metody została potwierdzona w badaniach naukowych; metoda posiada rekomendację Polskiego Towarzystwa Dysleksji. Metoda Strukturalna należy do analityczno-syntetycznych, sekwencyjnych metod nauki czytania i pisania w oparciu o sylaby. Uwzględnia wieloetapowość procesu nabywania umiejętności czytania i pisania. Pomoce do nauki umożliwiają intensywny trening oraz automatyzację tych umiejętności.
Metoda Strukturalna jest skuteczna w pracy z osobami, które mają trudności w czytaniu i pisaniu ze względu na deficyty funkcji wzrokowych, słuchowych, językowych, motorycznych, poznawczych oraz zaburzenia sfery emocjonalno-motywacyjnej.
Deficyty te najczęściej występują u osób z:
- dysleksją rozwojową
- niepełnosprawnością intelektualną
- niedosłuchem
- niedowidzeniem
- dyslalią
- dyzartrią
- afazją
- ADHD
- autyzmem i zespołem Aspergera
- zaburzeniami zachowania
- innymi problemami utrudniającymi nabywanie umiejętności czytania i pisania (np. utratą tych umiejętności po udarach).
Organizatorem szkolenia był dr Maciej Jabłoński z Zakładu Pedagogiki Specjalnej i Logopedii