Zakład Pedagogiki Specjalnej i Logopedii Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy zorganizował 21 maja 2019 roku seminarium Edukacja włączająca - od teorii do praktyki.
Przemiany społeczno-gospodarcze, zapoczątkowane w latach 90-tych XX wieku w znacznym stopniu wpłynęły na zmianę podejścia do edukacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi promując włączanie jako jeden z najważniejszych czynników wspólnego funkcjonowania osób pełno- i niepełnosprawnych, nie tylko w systemie edukacji, ale we wszystkich dziedzinach życia społecznego. Obecnie, kierunek rozwoju polityki oświatowej zmierza w stronę promowania edukacji włączającej, która ukierunkowana jest na łączenie, przenikanie, współpracę, akceptację i tolerancję. Włączanie nie oznacza tylko umieszczania dzieci z niepełnosprawnościami w szkołach ogólnodostępnych, ale także zmianę tych szkół, tak by lepiej odpowiadały na różnorodne potrzeby uczniów i organizowały dla nich stosowne wsparcie. Szkoła ogólnodostępna powinna stanowić przyjazną przestrzeń dla rozwoju wszystkich uczniów, a różnorodność wynikająca z ich wspólnego funkcjonowania nie powinna stanowić problemu, ale być traktowana jako wyzwanie pedagogiczne.